torsdag 21 juni 2012

Ät rätt och bränn fett Del 3


Välj långsamma kolhydraterÄt gärna så kallade långsamma kolhydrater eller livsmedel med lågt glykemiskt index som man talar om nuförtiden. Dessa finns i al dentekokt pasta, klibbfritt ris, grovt bröd med hela korn, frukt och baljväxter som bönor, ärter eller linser. Denna typ av kolhydrater mättar bra och länge. Allt om glykemiskt index kan du läsa om under GI-guiden här på Smalmat.

Ät tillräckligt med protein
Se till att få i dig tillräckligt med protein. Omsättningen av protein i kroppen kostar mer energi än omsättningen av kolhydrater och fett. Tillräckligt med protein i kosten gör också att du inte förlorar muskler utan fett då du går ner i vikt. Varje måltid kan innehålla en bra proteinkälla som exempelvis magert kött, fisk kyckling eller baljväxter. Mellanmålen kan också innehålla protein som exempelvis smörgås med skinka och keso, en shake med banan och minimjölk, ett glas mini eller lättmjölk till smörgåsen eller lättyoghurt.

Krydda maten
Starka kryddor som vitlök, cayennepeppar, chili, ingefära och stark senap ökar kroppstemperaturen och energiförbrukningen. Du har kanske märkt att man blir alldeles svettig om man äter stark indisk eller thailändsk mat. Det är bra, men var lite försiktig med dessa kryddor ifall du har en känslig mage.

Fika innan träningen
Drick en till två koppar svart kaffe eller te 20-30 minuter innan du tränar. Det är speciellt effektivt direkt på morgonen innan du äter frukost. Koffeinet sätter fart på förbränningen. Om du tränar längre än 45 minuter kan det vara en bra idé att även ta en proteinshake innan du tränar för att förhindra muskelnedbrytning. Det är sedan jätteviktigt att äta direkt efter träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar