tisdag 19 mars 2013

Dumpade jag?

Här sitter vi i soffan och har det väldigt trevligt jag och Alexander. Vi har köpt en ny film och äter lite gott. Jag har en viss förmåga att äta för fort och ja, jag jobbar på det men det är inte lätt. Men i alla fall från ingenstans fick jag skit ont i magen, typ i mitten? Kändes som min mage skulle explodera näst intill. Har ALDRIG känt så? Jätte märkligt, så nu frågar jag er som dumpar efter en GBP, kan det varit att jag dumpade? Kände även att mitt hjärta slog fortare och jag blev väldigt trött. Fick lägga mig i Alex knä och nu gör det inte lika ont längre i magen. Skulle uppskatta svar mina kära vänner <3.

Har även fått en del frågor om vad dumpning är och här kommer lite fakta:
 
Vad är dumping?

Dumping är ett symptom som uppstår då man överbelastar tarmen med glukos(socker). Hos personer med intakt funktion av nedre magmunnen portioneras maginnehållet ut i tarmen i små mängder i taget, då kan inte dumping uppstå. Hos GBP opererade ramlar hela den intagna födan omedelbart in i tunntarmen. Detta innebär att man får en hög lokal glykoskoncentration och dumping uppstår.

Dumping karakteriseras av en känsla av matthet,hjärtklappning och ibland kallsvettning. Ofta måste patienten gå och lägga sig en stund och symptomen försvinner då på ca 10-15 minuter. Detta kan låta ganska beskedligt, men i praktiken upplever dock många patienter detta som mycket obehagligt. Så pass att de flesta väljer därför att avstå från sötsaker.
 
 
 
Massa kramar
<3<3<3

1 kommentar:

  1. Jag tror att det var en dump. När jag dumpar så blir jag illamående, kallsvettig, förhöjd puls, ont i magen och trött.
    Jag hoppas att dumpen lagt sig nu?

    Kram ❤

    SvaraRadera