måndag 18 juni 2012

Att leva på pulver.

När jag träffade läkaren viste jag nästan innan att jag skulle leva på pulver i 6 veckor pga min vikt alltså. Sen när jag träffade honom fick jag verkligen det "svart på vitt" att det skulle vara 6 veckor. På infoträffen så pratade Julia om vilka pulver det finns och mina allternativ stod mellan Modifast och Allevo. Om man valde M så skulle man äta 4 påsar om dagen då det innehåller 220 kcal per påse och Allevo skulle man äta 7 påsar per dag då den innehöll 110 kcal. Under en dag skulle man komma upp i 800 kcal, man fick dricka saft (fun ligt) och dricka buljong om man ville MAX 1 kopp per dag. Kaffe fick man även dricka dock utan socker och mjölk.
Att leva på pulver var faktsik inte så hemskt som jag trodde innan, man kom snabbt in det hela. Jag började med Allevo då det var även lite billigare men sabbt bytte jag till Modifast, det smakade så himla mycket bättre!! Men det var inte lätt att vara hemma under tiden och titta på Alexander när han åt. Ibland trodde jag att jag skulle slå ihjäl honom, jag hatade honom och skrek ofta på honom! Folk förstod inte heller och många gånger fick jag höra "men vadå 1 liten bit kan väl inte skada?", JO det gör det!
Det jobbigaste var att inte tugga något så efter 1 vecka mailade jag Julia och frågade om jag inte kunde få koka mig lite grönsaker som t.ex. broccoli då det inte innehåller så himla mycket. Hon svarade "ja" och livet blev lite lättare då. Men veckorna var långa och jag fuskade lite genom att provsmaka en bit kött ibland. Men jag blev även knäpp och helt besatt av att gå ner i vikt. Så på slutet åt jag inte mera än 500 kcal per dag. Ju mera jag gick ner desto mindre åt jag, jag blev helt besatt av siffrorna på vågen och vågen hjärntvättade mig.
Jag måste ändå säga att tiden gick fort och till den största delen gick det bra trotts att "matdjävulen" tog mig och jag blev helt besatt.
För er som ska göra denna operation så jag lovar er, det kommer vara jobbigt men det går över och man har ett mål så tiden går fort! 6 veckor är lång tid men om man jämför med ett helt liv är ju inte 6 veckor så långt eller hur?
Kan skriva lite tips sedan, dock en annan dag för er som lever och ska leva på pulver.
P.S Jag har MASSOR kvar så om någon ska börja med denna diet så kan jag skicka några exempel så man kan testa lite innan. Intresserad maila mig då!
Massa kramar
<3<3<3

7 kommentarer:

  1. kul att läsa din syn på det hela :)

    SvaraRadera
  2. Pulver sucks men ja man går ner mycket så är himla trevligt. Cambridge smakar sjuuukt mycket bättre än både Modifast och Allevo..men kostar ju mer så är inte så konstigt.

    SvaraRadera
  3. Nej att leva på pulver var minsann inte alltid så lätt. Känner igen mej själv med att hata mannen som åt. Fy, vill aldrig tillbaka dit igen. Men det är ju precis som du skriver. 6 veckor, eller 3 som det var för mej är en sådan otriligt liten del av livet. Fortsätt att kämpa på! Kram /angelica

    SvaraRadera
  4. Det är galet starkt gjort att leva på pulver så länge!! Jag funderar, pratar dom något om risker med att äta för lite? =) Att man som du skriver fastnar alltför mycket i den där besattheten av att gå ner i vikt även efter op? :P fast visst hade du fortfarande kontakt med dietist, så dom håller lite koll va? ;) hihi..

    SvaraRadera
  5. Vilka smaker finns dom i? Har aldrig smakat dom men många har gett tipset att alltid ha en i väskan om man är på besök hos någon. Men känns lite sådär och köpa en hel låda om dom nu inte är goda :( kramen

    SvaraRadera
  6. Jag har gått upp ganska mycket i vikt (vill dock inte skriva några siffror på internet så alla kan se...), jag träffar en dietist som hjälper mig. Dock är det väldigt väldigt svårt allting. Jag har de senaste två månaderna inte gått ner i vikt alls. Fast jag har inte gått upp heller så det är ju bra. Har stått stilla i vikt. Försöker lära mig att äta rätt. Vilket inte är så lätt...!

    Men till saken: jag har provat Nutrillet 5 Day Diet en gång. Ca 800kcal per dag. Men det var lite blandat typ shakes, bars, pasta/nudelrätter & buljong. Jag gick ner några kilo på det och det gick bra. Jag funderar på att prova pulver under en lite längre tid än fem dagar. Skulle du kunna skriva lite mer om pulver i ett annat inlägg?

    Lite om skillnaden mellan Allevo och Modifast eftersom du provat båda. Skillnad på smak o.s.v. Och kostnad. Även om Modifast var godare, var det inte lättare med Allevo som man fick äta 7 ggr om dagen? Modifast skulle man ju äta 4 ggr om dagen och jag kan tänka mig att det känns bättre att äta flera gånger om dagen. Jag minns när jag åt den där 5 Day Diet så hade jag väldigt ont i magen av hunger. Speciellt på kvällen när jag lade mig ner i sängen fick jag fruktansvärt ont! Höll på att svimma ett flertal gånger också, inte kul alls... Så då fick jag äta något litet iaf. Hade du ont eller några fysiska symptom du tyckte var jobbiga?

    Hur tror du kroppen skulle reagera om man levde på pulver men mitt i alltihopa åt riktig mat och sötsaker en dag? I mitt fall tänker jag att jag skulle vilja prova pulver efter midsommarhelgen. Jag vet inte hur länge jag vill hålla på. Men på min väns bröllop, på hennes möhippa och på min systers födelsedag skulle jag vilja äta riktig mat och även efterrätter och bakverk. Skulle man "förstöra" allt då? Och skulle kroppen må dåligt? Illamående m.m.

    Och hur börjar man äta riktig mat sen när man är klar med pulvret så man inte går upp allt igen?

    Tacksam om du kan svara när du orkar och hinner, jag känner ingen som använt pulver så jag har ingen att fråga!

    Fortsätt kämpa, jag beundrar dig verkligen, din viljestyrka! Kramar! <3

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig helt och hållet. För mig var de 3 första dagarna jobbigast, samt att jag saknade tuggandet. Jag ringde till Aleris och frågade om jag fick byta ut ett mål om dagen till någon av Modifasts bars och det fick jag. Detta gjorde att jag klarade av mitt flyt utan probem. Jag fuskade en gång och det ångrade jag inte. Mitt fusk bestod av en korv med bröd, men i den situationen jag var i så kunde jag inte göra något annat.

    Kram

    SvaraRadera