måndag 11 juni 2012

GBP för lätt?

Jag tycker alla i dagens samhälle gör en GBP och det gör mig förbannad!
Ja ärligt nu dessa är mina åsikter och jag står för dom. Idag tycker jag alla gör denna operation på BC där jag är opererad opererade dom 6 personer per dag varannan vecka, det är ju sjukt eller?
När jag kom dit på info mötet så såg inte en enda ut som mig, alla var "smala", eller överviktiga men inte jätte överviktiga som jag är! Jag tycker inte att man borde göra denna operation om man verkligen inte har problem eller verkligen inte kan gå ner i vikt på egen hand.
Jag anser att denna operation blivit för vanlig nu mera, alla gör den "jag har 10 kilo övervikt oh jag gör en GBP", denna operation får jag leva med i hela mitt liv det är inget jag kan ta tillbaka eller göra något åt. Jag kommer alltid se ut som jag gör på insidan med bara ett få ärr som avslöjar min "hemlighet".
Jag tycker framför allt att jag som verkligen behövde hjälp måste stå och vänta i 2 hela år innan jag får göra det.
Detta är som sagt mina åsikter och ingen behöver tycka som mig.
Men vad tycker ni?
Massa kramar <3<3

23 kommentarer:

  1. Hej, min mamma har gjort samma operation som dig då hon var extremt överviktig! Jag tycker att det är sjukt starkt av er att kunna ta emot den hjälpen ni får! :) Min mamma var nära på att ryka med i den men hon lever idag och mår toppen så länge hon äter det hon får äta! :)
    Så otroligt starkt av!
    Massa styrkokramar från 16 åriga Sandra! :) <3<3

    SvaraRadera
  2. Pratade med min konsulent om GBP idag och vi var rörande överrens om att folk tar waaay för lätt på att operera sig. Det borde inte vara så lätt...folk borde få gå igenom ett ordentligt program innan dom blir godkända att genomföra operationen och man borde vara seriöst jävla överviktig OM man ska operera sig. Men som sagt jag skulle aldrig i livet göra det..inte värt det!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig till 100%!! Vet flera stycken som gjort den och en av dom hade inte många kilos övervikt. Finns där ingen minst överviktsgräns? Och dom som har högre BMI borde få förtur pga alla sjukdomar m.m det kan innebära!!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Jag håller med dig fullständigt. Det är ingen lätt väg ut och jag tror inte alla tänker på konsekvenserna i det långa loppet med att ha gjort en GBP
      Det är ju inget man kan ångra om det inte känns bra om tio år !
      Du är sjukt duktig och stark, jag är jätte impad av dig. Kämpa på.Kram A-K

      Radera
  5. Jag håller med! Det är på tok för många som ser det som en enkel väg, och det är väl det som kanske oxå är problemet? Att man tror att det är den enkla vägen, jag tror starkt på att det kan vara en jättehjälp, men man får fortfarande kämpa minst lika hårt! Och så känns det ju skumt att 'sånna' ska få stå i vägen :/ Men samtidigt kan jag tänka att det är rätt bra med väntetid, man hinner ställa om sina vanor och har man tur kanske man lyckas så pass bra att man inte känner att man behöver op längre :)

    SvaraRadera
  6. Sv: Ja belöningar är bra :)

    Ja många tar de lätta vägen fast de finns människor som behöver de mer än dom själva :/

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag har länge haft problem med värk och varenda läkare jag besökt har ju då påtalat att värken kan ha att göra med min övervikt. Varpå de också sagt...du vet att man kan operera sig? Jo, men jag är extremt sjukhusrädd...
    Det verkar som att läkarna också vill ha en quick-fix av de som är överviktiga. Istället har jag själv fått kämpa för att få kontakt med dietist och KBT-terapeut i min kamp mot övervikten.
    Om man däremot vågar och vill och känner att en op kan vara enda utvägen så är det klart man ska kunna erbjudas det.

    SvaraRadera
  8. Åh tack va skönt att höra att någon tycker att det syns ;)Du vet ju hur man blir mycket vill ha mer och jag tror ju att jag ska gå ner 10 kg i veckan och gör jag inte det blir jag förbannad haha.. herregud så man är.
    Det va så lite meran precis det jag skrev. Ang ditt inlägg så har du helt rätt. Min mamma har två nära väninnor som fått göra det. Min Sambos kusin har gjort det och gissa vad hon åt upp sig och fick en till jävla operation! Vafan! Då är det bättra att lägga pengarna på folk som verkligen behöver det. Lägg resten på att lära barn i skolan att äta nyttigt och träna.
    Det syns sjukt tydligt på dig med, Herregud va kul, Grattis. Ska bli kul att höra på fredag va du väger :)

    PUSS <3
    /FIA!

    Flaskfian.blogg.se

    SvaraRadera
  9. Jag håller med. Tror inte folk fattar vad en GBP innebär, att man måste hålla sig till en helt ny (kanske främmande) livsstil, om man inte vill få en massa komplikationer relaterat till operationen. Det är en stort ingrepp, vilket i sig medför ännu större risker för en redan stor person som kanske inte tål nedsövning så bra.
    GBP är en sista utväg, och inte ett bantningsknep som så många verkar tro.

    SvaraRadera
  10. Jag vet inte vad dom har för krav för att få göra en operation och det skiljer förmodligen en hel del mellan landstingen, men visst kan jag hålla med om att dessa operationer börjar bli allt för vanliga, samtidigt som man verkligen behöver ta tag i "fetmaepedemin". Jag dömmer ingen som genomgått operationen men jag önskar att dom människorna hade fått den hjälpen dom behöver för att gå ner på egen hand, alla operationer innebär ju risker och jag vill tro att dom alldra flesta hade kunnat lyckas utan, med rätt hjälp. Många säger att alla vet hur man går ner i vikt men det stämmer INTE, utan rätt verktyg, hjälp och kunskap är det svårt och har man då mycket övervikt så förstår jag att det känns hopplöst och att många väljer den utvägen.

    SvaraRadera
  11. Ja, det är för lätt att hamna i kön för op idag, och lättare kommer det nog bli när de vill att det ska bli ännu lättare att bli opererad och de gör det ju dessutom på ungdomar som inte ens växt färdigt. Skandal. Tycker personligen att operationen aldrig ens borde ha "uppfunnits".

    SvaraRadera
  12. Håller med dig helt och hållet. Känner oxå att det är väldigt vanligt med en GBP idag. Jag skulle aldrig vilja genomgå denna operation då jag "bara" har 20 kg att bli av med (och jag VET att jag kan bli av med dom på vanlig eget sätt om jag bara kämpar). Anser att folk som har sjuklig/dödlig fetma borde få göra en GBP.

    SvaraRadera
  13. Jag håller med dig fast jag själva gjort en GBP. Jag har inte gjort min operation för att bli smal utan jag gjorde den för hälsans skull. Jag är ledgångsreumatiker, så mina leder mådde inget bra att släpa på de 130 kg, som jag vägde som mest. Nu pendlar min vikt mellan 65-70 kg och jag mår mycket bättre i lederna.
    Från det att min remiss skrevs till det att jag blev opererad tog det 7 månader. Läkaren som bedömde min tyckte att jag skulle varit på bedömning långt innan. Detta pga min värk.
    Jag hade försökt allt för att gå ner i vikt innan jag blev opererad, men inget fungerade på mig. Att göra en GBP är ingen enkel utväg. För mig var den väldigt psykiskt påfrästande. Tycker att det skulle ingå psykolog träff när man gör en GBP. Det är mycket som händer som man skulle behöva få hjälp med.
    Nu är det snart 2,5 år sedan jag gjorde min GBP och jag ångrar den inte. Jag har förändrat mitt liv radikalt, mot vad det var innan. Jag vill inte bli en tjockis igen, för då är operationen ett stort misslyckande för mig.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Håller med dig lite där, verkar vara lite väl lätt ibland.. medan vissa som veeeerkligen behöver den får vänta i evigheter. Jag skulle inte göra en om jag inte verkligen var rejält överviktig och inte kunde på annat vis. Som tur är slipper jag :)

    SvaraRadera
  15. Jag tycker också att det verkar vara hur många som helst som gör en sådana operationer. Jag undrar verkligen om det är den bästa lösningen på ett psykiskt problem? Det finns väl en anledning till varför man sitter i den situationen man gör. Är då en "quick fix" rätta lösningen?

    SvaraRadera
  16. Ja det är ju tragiskt att de som verkligen behöver hjälp ska behöva vänta så länge. Jag tycker att dom som är väldigt överviktiga ska kunna få gå före.

    SvaraRadera
  17. Detta var ett otroligt märkligt inlägg!! Du om någon borde veta att övervikten inte bara handlar om kilon utan ett sjukligt beteende som för många blir svårt att leva med. Jag är förmodligen en av dom du menar " inte såg ut som du " som valde att göra operationen innan jag hade 40 kg övervikt att bli av med. Att mena att propotionen på besvären baseras på antal kilo är HELT fel, den med 20 kg övervik upplever samma begränsning som du.

    Hälsningar Lisen

    Jag är otroligt tacksam att jag valde att ta tag i problemet nu, när jag har som bäst chanser att återhämta mig till 100% och där riskerna inte är allt för stora. Jag vill också säga att även du bidrar med långa väntetider, och för mig är det tragiskt att just VI tillåtit oss själva till att hamna i denna situation från första början...För mig har operationen varit en möjlighet och inte en rättighet!!

    SvaraRadera
  18. Jag hade tyvärr ett BMI över 35, så jag fick min operation inom 3 mån, Vårdgarantin Det är det bästa som har hänt mig, min kropp orkade inte med all övervikt. GBP-op sparar pengar och liv. Varma hälsningar Eva

    SvaraRadera
  19. Fetmaoperationer borde inte bekostas med skattepengar överhuvudtaget! Lär er äta normalt istället och vräk inte i er onyttigheter parat med obefintlig motion. En GBP innebär ju ändå att man måste ändra sina matvanor och förhållningssätt. Sedan är det för mig obegripligt att någon människa vill äta sig så stor och fet så operation är enda utvägen. Lat lösning för lata människor...

    SvaraRadera
  20. Jag har funderingar på gbp, har en övervikt på ca 20-25 kg..Låter kanske inte så mkt i vissa öron, men jag har kämpat som en galning och inget händer på vågen..Har fel på sköldkörteln och det kan vara problemet i mitt fall..Om det hade handlat om typ 10 kilos övervikt hade det inte bekommit mig så mkt, men nu pajjar kroppen snart...Jag tycker att det är upp till var och en ang. operation, ,man är sig själv närmast...Ha en fin dag alla..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag op den 25/4, det bästa jag gjort för min hälsa.
      Jag är 58 år, i sängen brevid låg en tjej som var 25, hon hade problem med sköldkörteln. Ju tidigare desto bättre, jag önskar ingen att leva i detta feta helvete. Glad midsommar önskar jag er.

      Radera