torsdag 5 juli 2012

Hur snabbt kan man gå ner i vikt?


Att gå ner i vikt är en enkel matematisk formel, du måste förbränna mer kalorier än du får i dig. Hur snabbt man kan gå ner är individuellt och beror på bland annat fysisk aktivitet, vikt, kost och livsstil. En generell rekommendation för att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt är att skapa ett underskott på 500 kalorier per dag genom en kombination av att äta färre kalorier och ökad fysisk aktivitet. Detta innebär en förlust av cirka ett halvt till ett kilo fett i veckan. Om du är kraftigt överviktig är det möjligt att gå ner något mer i början, cirka ett till två kilo fett i veckan.

Varför kan man inte gå ner i vikt snabbare?

Kroppen är utformad för att överleva, inte för att förlora stora mängder vikt. För våra förfäder var svält det största hotet, inte övervikt. Därför är det inte möjligt att förlora en stor mängd fett på kort tid. Om du kraftigt minskar ditt kaloriintag kommer kroppen ta till åtgärder som att sänka ämnesomsättningen för att spara energi. För att lyckas med din viktminskning måste du sluta tänka kortsiktigt och göra långsiktiga förändringar i din livsstil och kost.

Risker med för snabb viktminskning

  • Kroppen kan bara använda en viss mängd fett som energi per dag. Om du minskar i vikt för snabbt är risken stor att du förlorar muskelmassa istället.
  • Om du försöker gå ner i vikt för snabbt kommer den största delen av viktminskningen bara vara vatten. Denna vikten kommer tillbaks så fort du återgår till en normal kost igen.
  • Om du minskar i vikt för snabbt får din hud inte tid att anpassa sig till din nya smala kroppsform, vilket kan leda till lös hud.
  • Om du äter för lite riskerar du att bli undernärd och kommer inte få i dig tillräckligt av de vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att fungera.
  • Personer som förlorar en stor mängd vikt snabbt har en större risk att drabbas av gallsten än de som förlorar vikt långsamt. Alltför snabb viktminskning kan också leda till att ”vilande” gallstenar blir aktiva.
KÄLLA

4 kommentarer:

  1. Tack för din, som alltid, så trevliga och gulliga kommentar :). Ville mest bara säga det, du visar en så fin och positiv attityd. Hoppas att du får tillbaka riktigt mycket av den värmen du ger. Kram!

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt..,jag gar bara så svårt med tålamodet. Det måste hända mycket på kort sikt, annars tröttnar jag och ger upp.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer nog alltid få ha lös hud :/
    Svar: Hur gör man för att gästblogga då? =)

    SvaraRadera
  4. Usch för att gå ner i vikt för snabbt! Jag gick ner 15 kg på två månader i början av graviditeten pga Hyperemesis (extremt graviditetsillamående). Jag kräktes 10-15 gånger om dagen när det var som värst. Det mesta var ju muskler tyvärr vilket gjorde mig väldigt svag när jag började jobba igen.

    Som tur var vände det och resten av graviditeten mådde jag jättebra och gick upp allt jag tappat och lite till.

    Nu gick jag inte ner i vikt med vilje, men jag vill absolut inte gå ner i vikt så snabbt igen. Det är bra grejer du skriver här.
    Hälsningar Sara

    SvaraRadera