tisdag 3 juli 2012

Nya skor

I dag har jag varit och köpt nya skor med min man. Jag gick rakt in och tog några som var ganska så billiga men samtidigt inte för billiga. Utan lite halv dyra, för dom skorna jag har nu är Alexanders gamla, jag har stora fötter "tack pappa!!".
I alla fall min svärmor var med och började prata med en person som jobbade där inne och han tog fram ett par skor till Annelie som passade perfekt så då pratade jag också med honom. Han bad mig ställa mig framför honom och böja på knäna. Han sa direkt att jag hade kraftigt pronation, vad jag fattade så var det att man är väldigt plattfot? Om det inte är rätt, så snälla rätta mig för jag vill veta vad det är. I alla fall jag är i såna fall plattfotad men samtidigt kanske ändras fötterna när man gått ner mera =).
Nej så han valde ett par jätte fina skor till mig och som passade mina fötter perfekt.
För er som är som mig, fråga i stället för du vinner på det 100 gånger mera. Trotts att skorna var dyrare än dom jag tittade på så mår mina fötter bättre!

TA HAND OM ERA FÖTTER, NI HAR BARA ETT PAR!!!

8 kommentarer:

  1. Fina skor! :)
    Sv: Det är bara bra med mig. Görs? :)

    SvaraRadera
  2. När man är stor, så behöver ens fötter och knän all hjälp de kan få så jag tycker att det var jättebra av dig att fråga och införskaffa aningens dyrare skor än vad du hade tänkt för det blir i slutändan "billigare" för kroppen och du kan gör mer än med sämre skor. Hejja! Skitbra av dig.

    SvaraRadera
  3. nej nej Alexander som har små fötter ;)
    Håller med, lägger heller ner en extra slant och får bra kvalité

    SvaraRadera
  4. Pronation är själva rörelsen du gör med foten när du går eller springer, om du belastar insidan mer i den rörelsen brukar man säga att man pronerar (egentligen överpronerar). Att trampa inåt är det vanligaste, och är inte farlig, men man kan få skador pga pronationen, därför finns det skor som dämpar mer på insidan. Sedan finns även neutralt steg, de som belastar ganska rakt, och det ovanligaste supination, för de som belastar utsidan av foten högre.

    Det går att träna sin pronation, börja med att sätta ner hälens utsida, rulla foten snett inåt tills den är helt rak och skjut ifrån :), bara när du är ute och promenerar så kan du tänka på det.

    Hoppas du förstod något nu :).

    SvaraRadera
  5. Vid en kraftig/överpronation sätts utsidan av hälen i först, innan foten rullar in. På så sätt har foten och vristen svårt att ta upp stötchocken. I slutet av löpsteget skjuter du ifrån med stortån och tårna intill, och på så sätt belastas de hårt. Du behöver med andra ord en kraftigt förstärkt, stabil sko. Den ska ha extra stöd på insidan och en kil under hålfoten så att foten rätas upp lite. Den har oftast en styv hälkappa som håller foten på plats....

    Hittade denna Info på nätet :)
    Snygga skor du köpt/Kram

    SvaraRadera
  6. Ja alltså det är ju asnice att få hjälp att välja skor att röra sig i. Var med honey på en sportaffär och han skulle ha springskor, och det var tre stycken ur personalen som erbjöd sin expertis medans vi var inne.. vanligtvis blir jag asförbannad om man inte får kolla ifred, men just där kändes det bara bra och rätt. Spec eftersom alla sa likadant men på olika sätt, hehe.. blev lika för honom, ett par hundra kr mer än de han själv kikat på, men förmodligen mycket bättre för just honom :)

    SvaraRadera
  7. Ja, fötterna ska man vara rädd om. Man ska ha ett par gåskor och ett par springskor :) Mina var inte billiga, men fötterna är glada!

    SvaraRadera
  8. pronation innebär också att man är plattfot.
    dina fotvalv kommer inte bli nämnvärt förändrade bara för att du kommer ner till normalvikt - utan det är så dina fötter ser ut helt enkelt.
    med bra skor så får du bra stöd både för fötter,knän,höfter och rygg. :)

    jag kollade upp detta innan jag köpte mina asics, beställde via nätet - så jag sparade 1000kr på dem ungefär, mot i butik i sverige.. :)

    har riktigt stora fötter för att vara tjej och de storlekarna är svåra att finna i damskor i sverige.. har närmare stl 43, med riktigt höga fotvalv dessutom.


    önskar dig ett stort lycka till med din fortsatta viktnedgång!:))
    Mvh Malin

    SvaraRadera