fredag 15 februari 2013

Tips på att gå ner i vikt.

Se upp med sötningsmedel
Många ersätter socker med sötningsmedel och tror att kaloriminskningen kommer att få dem att gå ner i vikt. Det är såklart teoretiskt möjligt. Ett flertal studier har dock inte kunnat visa någon positiv effekt på vikten av detta byte.
Sötningsmedel verkar kunna ge ungefär samma påverkan på vikten som sockersötning.
En del tror att detta beror på att kroppen ökar insulinutsöndringen i förväntan att socker skall dyka upp i blodet. När det inte gör det får man blodsockerfall och ökad hunger. Alternativt underhåller sötningsmedel på annat sätt sötsuget och ger småätande.
Oavsett vilket – har du svårt gå ner i vikt föreslår jag att du helt undviker sötningsmedel. Som bonus vänjer du dig snabbare av med att allt skall smaka sött.

Använder ni er av sötningsmedel eller light produkter?

Massa kramar
<3<3<3

4 kommentarer:

  1. Faktiskt så gör jag det fastän jag VET att jag lika gärna kan strunta i det, haha. Fast jag tycker att Light produkter är godare på något sätt.. Som t.ex fun light, den saften gillar jag mycket mer än "vanlig saft".

    SvaraRadera
  2. Använder aldrig lightprodukter. Till mitt kaffe använder jag vad jag kallar diabetessocker. Vet att det är ett sötningsmedel. Annars så är jag inte mycket för det söta. Har inga problem att vara utan det.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har slutat med delight-produktern när det det gäller dryck. Att ta sötningsmedel underhåller bara det vanliga sockersuget. Socker är en mycket stark drog, tänk vad många som är beroende av Coca Cola, dom har överlevt tack vare/pga aggresiv marknadsföring. En morgon i centrum såg jag en mamma hälla upp CC i den ettåriga flickans nappflaska, hemska tanke. "Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli!" Har du läst innehållsförteckningen på Fundrycken? Inte kan man tro att den är köpt i livsmedelsaffär. Det passar bättre i en Färghandel, kem. teknisk affär.
    Ett tips om ni vill gynna svensk handel, ska streckkoden börja på siffran 73.
    Trevlig helg/Lisa

    SvaraRadera
  4. Jag gillar inte sötningsmedel och sådant som heter light. När jag var med i viktväktarna 95-97 så slussades jag in på den vägen några år. 2001 braka jag in i väggen och jag tror att aspartamet hjälpte till. Serotonin och aspartam tror inte jag är en bra kombo. Jag vill äta så rent som möjligt. Samtidigt tycker jag inte om fett så lchf har inte känts som något alternativ. Bara jag läser recepten med en klick hit och dit så mår jag illa. Vad använder du för produkter i matlagningen om du tex gör en sås? Socker är lite mer komplext känns som att en dutt "riktigt" socker är bättre än sötningsmedel. Hur gör du ?//Helena

    SvaraRadera