måndag 18 mars 2013

Svar på tal

 
Kommentar:
Varför gjorde du en gbp?
Känns som att du tog en genväg istället för att träna bort dessa överflödiga kilon.
Jag menar, de i Biggest Loser lyckas ju gå ner halva 50kg på bara några månader, hur kommer det sig att du inte gjorde så istället?

Och att blicka tillbaka och kalla sig själv för flodhäst m.m. tyder på att din psykiska hälsa inte är som den ska.
 
Svar:
Varför jag gjorde en GBP var för att jag kämpat i många år med min övervikt och kände att jag orkade inte längre. Om du känner att jag tog en genväg så står det för dig. Jag känner istället att jag tog en "genväg" till ett friskt och hälsosamt liv. Jag valde att leva istället för att dö, många skulle säkerligen kalla mig för "lat och slö". Sen det i Biggest Loser får hjälp dygnet runt (PT, dietist etc) och har inte till gång till godis, fet mat etc. Jag var ju mat/ godis missbrukare och tyvärr så finns det överallt. Jag valde att ta denna "genväg" för att jag insåg att det inte gick, jag kunde inte gå ner allt själv, jag hade ju trotts allt 100 kilo i övervikt. Det är inget man bantar bort i en hand vändning bara sådär.
 
Sen min psykiska hälsa har såklart blivit lidande med att folk har kallat mig så elaka saker. Har man hört 1000 gånger att du är "fet, ful, tjock, äcklig" etc. så lovar jag dig att du ser dig tillslut som det.
 
 
Vad tycker ni andra som gjort/ ska en GBP, eller bara allmänt?
 

10 kommentarer:

  1. jag tycker du e stark och duktig!!! som sagt du har tagit en "genväg" till ett friskare liv och inget annat.

    vad folk orkar gnälla och tjata om saker, fast man gör en gbp måste man ju ändå tänka sig för vad man stoppar sig i munnen. om man har varit en matmissbrukare så e alla vägar till ett friskare liv jobbigt och kräver mycket tålamod och planering.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att gbp är något man gör akut när det är fara för ens liv. Om man har många kilo att bära så är det ju lätt att man skadar sig om man börjar träna. En slö genväg är det kanske om man bara har några få kilos övervikt.

    SvaraRadera
  3. Oki, jag är ingen ung kvinna-om nu nån trodde det hehe. Jag är en man som är 41 år! Mitt mål är INTE att i första hand gå ner i vikt för att bli snygg,

    Jag har från och till trivts med min kropp. Gått ner i vikt, gått upp + lite till. Gått ner i vikt igen men återigen gått upp + lite till. Så har mitt liv sett ut.

    Jag har under de två senaste åren haft otroligt högt blodtryck som lett till två anfall, som troligtvis kommer inom en snar framtid leda till en hjärtinfarkt eller en stroke!

    Med övervikt kommer dessa problem. Man kan inte leva på gamla meriter, det är farligt att åldras överviktig!

    Har inte hittat en medicin som hjälper – däremot har jag stora biverkningar av blodtrycksmedicinen och måste äta muskelavslappnade för de biverkningar jag får med stela leder!

    Jag vill gå ner i vikt, men framförallt BIBEHÅLLA viktminskningen och bli FRISK!

    Jag är på denna resa och det är min läkare som tagit mig i nacken för att jag ska få ett långt, hyfsat normalt liv.

    Jättekul för människorna i Biggest Loser att det fungerar för dem, men där, inlåst utan livets dagliga kamp hade jag oxå fixat en viktminskning! Gå ner i vikt kan vi nog alla, men att få hjälp av en opererad kropps funktion kan vara verktyget som får en att jobba i den riktning man behöver, dock ingen genväg kanske. MEN vi är ju alla olika!

    Men vart vi än är på väg, så är resan väldigt personligt. Det finns många olika nyanser om VARFÖR man väljer de vägar man väljer i livet. Vi alla är olika och vad vårt hjärta förtröstar på är olika från var människa och ska så vara!

    JA TACK! Jag tar gärna tarmvred, jag tar gärna komplikationer som gör att jag inte kan äta all mat i framtiden – För jag vet att detta kommer att göra att jag kan leva och bli gammal och inte trilla av pinn inom 10 år då är det värt allt! Oki, det hade varit en stor bonus om man oxå blev lite HOT lol

    AMEN!

    Pax!
    Jonaz (Opererad om två veckor)

    SvaraRadera
  4. Personen som lämnade den kommentaren verkar inte ha koll på hur världen ser ut på riktigt. Istället för att se ner på människor som faktiskt tar tag i sin övervikt, borde vi stötta och uppmuntra dem. Målet med en gbp är inte för att gå ned enstaka kilon som en "easy fix" utan för att gå ned så pass mycket att man klarar av ett normalt liv. Jag beundrar de människor som genomgår denna operationen. Det kräver en hel del mod. Dels för operationen och sen för att förändra sitt liv helt och hållet. Over and out! :)

    SvaraRadera
  5. Det är ingen genväg att göra en gbp. Du tog rätt beslut tycker jag, samma beslut som jag gjort. Jag klarade inte heller att gå ner själv. Men jag vill finnas för min dotter, länge, och jag vill orka spela fotboll m henne. Har nu gått ner 26 kg på snart 6 månader, och jag har ca 18 kvar. Kramar fr mig. // Jenny

    SvaraRadera
  6. Jag blir så ledsen när folk tycker att GBP är en genväg. Dom som tycker det är inte insatta i hur vi som överviktiga har kämpat och åter kämpat för att gå ner i vikt.
    Att en GBP är en genväg är rena skitsnacket. När man bestämmer sig för att gå ner i vikt på egen hand, så vet man vad man ger sig in på. Med en GBP så kvittar det hur mycket man läser på, så är man rent psykiskt inte förberedd på det som händer.
    Att genomgå en operation är inget man gör bara för att det är kul. Är man sen kraftigt överviktig så är det än mer risk för komplikationer, än vad det är för en normalviktig. En sövning är en stor risk för alla, men vi överviktiga löper en större risk att kanske inte vakna ur narkosen pga våran övervikt.
    Har man år in och år ut försökt den ena efter den andra dieten för att gå ner i vikt så greppar man efter det sista galmstrået. Tro mig, jag vet vad jag skriver om. Jag har själva gjort en GBP. Jag hade försökt i många år att gå ner i vikt. Men pga av min ledgångsreumatism så blev jag bara större och större. Jag hade så ont i mina leder att jag hade svårt för att träna. Till slut så var det min läkare på reumatologen som tog upp ämnet med GBP. Efter att ha funderat i ett par år så bestämde jag mig för att jag ville göra operationen.
    Mitt liv efter min GBP har inte varit en dans på rosor snarare tvärt om. Det har varit mycket blod svett och tårar. Jag har till och med varit nära att dö pga min GBP. 15 månader efter operationen fick jag ett rejält tarmvred. Mina tarmar hade letat sig in i en slitz (ett tomrum som bildas i bukhålan vid kraftig viktnedgång) samt att jag fått en knuta på tunntarmen. Hade jag inte kommit till sjukhuset när jag gjorde det, så hade jag riskerat att dö. Förutom detta så har jag haft blodbrist, som varit tvunget att behandlas men järn i droppform. Jag har även haft diverse vitaminbrister. Men trots detta så har jag aldrig ångrar min operation. Den är den bästa investering jag gjort för mitt liv. Hade jag inte gjort min GBP så hade jag pga min reumatism hamnat i rullstol.
    Nu 3 år efter min GBP så är min reumatism mycket bättre. Jag har mycket mindre ont än för 3 år sen. Hade jag inte gjort min GBP så hade jag kostat samhället mycket mer än vad operationen kostade.
    Ni som tycker att en GBP är en genväg bör ta reda på mer fakta innan ni slänger ur er en sådan kommentar. Vi dom varit överviktiga och gjort en GBP är absolut inte lata. Vi vill bara en gång för alla bli av med våran övervikt och vunnit många hälsosamma år med våra familjer b

    SvaraRadera
  7. Det är ju ingen genväg tycker jag iaf.. Du måste ju ändå tänka på vad du äter och allt sådant och om man inte klarar av att gå ner i vikt på egen hand, varför ska man då inte få hjälp? Tycker det är starkt att genomgå en gbp, för det är ju ändå en operation som medför komplikationer och man riskerar ju faktiskt sitt liv. Så det är ju inget man tänker på i första hand att göra.

    Förstår det där med att du kallar dig själv dumma saker när du var stor, det är ju bara du som ser dig själv så. Jag är väldigt kritisk mot mig själv och det blir man när man får höra att man är fet ful äcklig o.s.v, det tar ett bra tag innan man kan bygga upp ett självförtroende.

    Många kramar <3

    SvaraRadera
  8. DEt är INGEN genväg! Låt de idioterna (ursäkta men så tycker jag!) som tror det är en genväg gå igenom samma smärta, tankar och rädsla så får vi se vad de tycker sen. Tarmvred, allergier, smärta, felmedicinering och allt annat som kan uppstå: kallar de det en genväg så vete fan i vilket universum de lever i.
    Leva som i BL!? Dagens skämt! Det är ONORMALT att träna så mycket... och sen går de flesta upp igen. Sjukt och dumt.
    Ha en fin dag och skit i såna kommentarer :)

    SvaraRadera
  9. Om det är så pass mycket man har i övervikt och känner att det inte går då man är, som du säger en matmissbrukare så kan jag tänka mig i hur svårt det är att handskas med vardagen och samtidigt behöva träna. Sen så är ju tyvärr nyttigare alternativ alltid dyrare.. vilket jag personligen tycker ska vara tvärtom.
    Samhället bygger på att man ska vara hälsosamt om inte äta sådant som är skadligt för kroppen, men de har inte tänkt på att man väljer de fetaste och onyttigaste för att de är just billigt?

    Man hör och läser överallt om att många äter sig till döds och fler och fler barn blir överviktiga. Om de såg till att grönsaker, frukt och annat hälsosamt var billigare så tror jag att mer folk skulle välja att köpa det.

    Att t.ex ersätta pasta med rivna morrötter eller zuchinni blir dyrare i längden. Jag testade i 3 månader att utesluta kolhydrater och stärkelse i min mat för att se om mitt blodsocker och insulinbehov blev annorlunda (förutom när jag fick lågt då blev jag tvungen att få i mig snabba kolhydrater i form av socker) och endast äta mycket protein och bra fetter. Jag mådde sjukt bra och mitt blodsocker var det ingen större skillnad på. Levde på tonfisk, lax, alla möjliga grönsaker och frukter.
    Men det blev tyvärr väldigt dyrt i längden. En mango kostar 19:90 medan 1kg pasta kostar runt 13:- och räcker längre.

    Hoppas att framtiden blir billigare vad gäller nyttigheter.

    SvaraRadera
  10. Jag tror nog inte att kommentaren var menad som något negativt. Mer som att man undrade över varför man väljer att göra det. Ja BL har tränade och dietistes samt läkarövervakning dygnet runt och dess tränare vet hur mycket de får pressa olika individer.
    De har som ni påpekar inte tillgång till onyttigheter då de i stort sett lever isolerat på en ranch, ett fat-camp om jag får uttrycka det så.

    Jag tror inte heller att det var menat som att se ner på de som väljer att göra en GBP, men det är klart det går att tolkas på olika sätt när man läser något. Och jag förstår att många som genomgått en kan ha tagit illa vid sig. Men jag tror fortfarande inte att det var det som var meningen.

    SvaraRadera