lördag 16 juni 2012

Dagens fråga

Dagens fråga är ifrån Therese
Måste bara säga att din son är ju helt underbar! Tänk att det funkar så bra med en grav trots fetma och all skit man läser om det. Skulle vara intressant att läsa om hur du upplevde sjukvården just under graviditeten från barnmorskor osv. Hur du blev bemött alltså. Kram


Tack så himla mycket för din fråga vännen!
När jag fick reda på att jag var gravid blev jag livrädd, jag trodde inte alls barnet i min mage skulle överleva. Att ens bli gravid trodde jag inte var möjligt eftersom vi försökt men inget hade hänt. Så jag hade börjar acceptera det faktum att vi skulle få adoptera. Jag var gravid när jag var 16 år men trodde att aborten eller övervikten hade gjort att jag inte kunna bli gravid igen. I alla fall så när jag blev gravid och ringde till MVC så trodde jag direkt att BM skulle berätta för mig att det inte ens var någon ide och skulle boka tid till abort för mig.
Men när jag kom in där sa hon inte ett ord om min vikt utan pratade runt ring allt annat. I slutet av samtalet så nämde hon min vikt, Alexander fick gå ut och jag berättade min vikt, jag grät och sa att jag trodde att barnet skulle dödsföda. Hon berättade att det var flera i min situation och förberede mig mera för riskerna som var diabetes och havandeskaps förgiftning. Jag fick inget av de min blodtryck var till och med för lågt. Alla doktorer och BM jag har träffat har aldrig påpekat min vikt utan var jätte snälla emot mig. Jag tycker jag fick den bästa vården jag kunnat fått.
Det var mera min oro som stälde till det eftersom man läser hur det kan gå och det pratade jag med min BM om och hon sa att min övervikt utgör ingen fara för barnet utan mera för mig. Att "faran" för mig blir graviditets diabetes och havandeskapsförgiftning och att föda ett stort barn.
Så jag blev underbart bemött av alla jag träffat.
Korten är taget när jag är i vecka 40 och när ludwig nästan är nyfödd.

Massa kramar
<3<3<3
Ni som varit gravida och överviktiga hur blev ni bemötta?

4 kommentarer:

  1. åh vilken fin historia.. blir rörd :)

    SV: Jag ska försöka stå ut med hård mage tills på torsdag min sista dag med soppor!! :D
    Ja absolut... blir så förbannad på hur landstinget prioriterar ibland. Händer i helgen då? <3 :D
    /Fia

    SvaraRadera
  2. Skönt att du blev behandlad så bra och att allt gick så bra under graviditeten. Jag själv har haft foglossning och skit under mina tre :(

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för att du svarade på min fråga ;) Jag har ju varit gravid tre gånger och blivit bra bemött oxå faktiskt även om min bm la rätt mycket fokus på vikten.Fick havandeskapsförgiftning första gången men det gick väl, gick 15 dagar över tiden tom vilket är väldigt ovanligt! Andra gången var det bara foglossning som faaaan och gick även där två veckor över tiden och födde hemma själv i sängen så fort gick det!! Tredje gången var förjävlig då en enorm muskelsmärta tog tag i mig och ännu idag har jag inte fått det utrett trots ont men förlossning ocg bemötande var bra. Skämdes nåt otroligt bara vid ultraljud då dom bad en hålla upp magen för att de skulle se bättre... Stora barn fick jag alla gånger men som tur är har jag oxå stora höfter så öven om jag varit normalviktig så hade jag klarat det bra!! I helhet var allt bra, var som du sa mest en själv men ändå intressant att höra hur det var för andra!! Kram

    SvaraRadera
  4. Hi, I wish foг tο subscribe for thіs web site
    to tаke hottest uρdateѕ, thereforе wherе саn і do it please hеlp.
    My homepage - armor zippo

    SvaraRadera