torsdag 23 augusti 2012

Tips på att gå ner i vikt.

Kvinnor – undvik helst fruktätande


Ett tips som gäller män också såklart, men är ett än vanligare hinder hos kvinnor som försöker gå ner i vikt.
Frukt må anses nyttigt men innehåller tyvärr mycket socker, ungefär 10% av vikten (resten är mest vatten).
Fem frukter om dagen (som många äter) ger lika mycket socker som en halv liter läsk. Till skillnad från vad många tror är det samma sorts socker. Sockret i frukten höjer ditt blodinsulin vilket effektivt stänger av fettförbränningen. I värsta fall ger det till och med viktuppgång.
Bäst resultat får du helt utan frukt. Så ät det bara undantagsvis, för att det är gott.


Män – undvik helst öldrickande

Gäller även kvinnor, men är ett vanligare hinder för män. Öl innehåller stora mängder maltsocker som stänger av fettförbränningen. Det finns en god anledning till begreppet ölmage.
När det gäller alkohol rekommenderar jag dig som vill gå ner i vikt:
  • torra viner (vanligt rödvin, torra vita viner)
  • torr champagne
  • ren sprit som whiskey, konjak, vodka (undvik söta drinkar)
De innehåller mycket lite socker / kolhydrater.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag hittade hit utav en slump och sitter nu och läser igenom din blogg. Det syns verkligen vilken resa du gjort. Jag fick ett erbjudande om att göra en GP och tackade nej. Jag känner nämligen att mina dåliga vanor kommer då fortfarande att finnas kvar efter operationen och att operationen inte löser några som helst problem. Är 170lång och väger 104kg.

    Nu till min fråga. Jag vet hur viktigt det är att motionera. Jag tycker inte att det är så jobbigt och inte tråkigt heller. Jag är nog bara lat. För inte kan jag komma ut på några promenader eller ens ställa mig en timme på crosstrainern. Att gå på gym är uteslutet då folk bara skulle stirra på mig och då jag först vill ha grundkondition innan jag startar.

    Men hur gör man då? Hur sparkar man sig själv i arslet och kommer ut på den där promenaden? Jag har all tid i världen men på något sätt kan jag inte motivera mig. Jag förstår verkligen inte varför. Så nu tänkte jag fråga om du har något tips till mig (latmasken). Hur gör du för att komma igång md motionen?

    SvaraRadera