onsdag 29 augusti 2012

Tips på att gå ner i vikt.


Testa många småmåltider

Ett ytterligare alternativ att testa för de som inte lyckas gå ner i vikt på andra sätt: dela upp dagens intag på ett stort antal småmåltider, och ät varannan timme eller än oftare. Möjligen kan dessa måltider även innehålla lite mer kolhydrater än vanligt på lågkolhydratkost. Personligen tror jag ändå det är bättre om man fortsatt minimerar kolhydratmängden så länge man har viktproblem.
Teorin är att stora måltider hos vissa kan ge ökad insulinutsöndring, och därmed fettinlagring och lågt blodsocker mellan måltiderna (reaktiv hypoglykemi på “fint språk”), vilket kan försvåra viktnedgång. En del som äter LCHF-kost klarar sig på 2 relativt stora måltider per dag. Om man samtidigt har svårt att gå ner kan det vara en god idé prova lite fler och mindre måltider.

Ät långsammare

En del studier tyder på att personer som äter snabbt får i sig mer mat innan de märker att de är mätta. Någon studie har även visat att feta personer oftare äter snabbt än smala. Sista ordet är nog inte sagt på detta forskningsområde. Men om du vill gå ner i vikt och vet med dig att du brukar äta snabbt – testa och se om du kan försöka äta lite långsammare, och känna efter i god tid när du börjar bli mätt

3 kommentarer:

  1. Det som du skriver, behöver jag definitivt tänka på. Jag slänger i mig maten & har gjort så sedan jag jobbade på en båt. Där fanns det ingen tid att sitta ner i lugn & ro att äta.Ha en skön onsdag, peppkram

    SvaraRadera
  2. Jo, jag hoppas jag kommer in på den andra utbildningen. Vill ha något att göra. Vill ha ett arbete. Det sägs att utbildning ger arbete.

    SvaraRadera
  3. Tack för dina fina ord! :) Kul att du hittade till mig! :)

    Kom igen nu, nu ska vi klara detta! :)

    SvaraRadera