onsdag 13 februari 2013

GBP, hur gör man?


Nästan dagligen, eller det kanske var att ta i men så får jag både i form av mail och kommentarer om min GBP och den frågan som alltid kommer är "jag vill göra en GBP och hur går jag tillväga?".

Så jag tänkte för er andra som inte kommenterar elle mailar mig och kanske fundera över det tänkte jag just berätta hur man går till väga, tror aldrig jag gjort det innan? För mig är det en själklarhet lixom, men det är ju bara för att jag har gjort en.


I alla fall det första du måste göra innan du ens tänker på att göra en GBP är att räkna ut ditt BMI och det kan du gör här: BMI för att bli godkänd måste du ha mins ett BMI på 35 alltså du måste lida av fetma. När du väl har gjort det och låt säga har ett BMI på 45 så kontaktar du vårdcentralen och ber att få träffa en läkare för att disskutera möjligheterna till att få göra en GBP. Du träffar en läkare och det jag gjorde var att berätta vad jag vägde, vi räknade ut mitt BMI jag förklarade att jag alltid haft problem med övervikt och att jag önskade att få en remiss skickad till då i mitt fall Landskrona eftersom jag bor i Skåne. Läkaren i sin tur skickar en remiss och 1 månad senare fick jag ett brev där det stod att jag stod i kö och beräknad kötid var 24 månader.
Jag vägrade och ringde dit och fick ställa mig i en annan kö, sen är det bara att vänta. Jag väntade i 1 år ca från jag klev in första gången på vårdcentralen till jag träffade min läkare i Lund.

Det är så det går till för er som inte vet, men det är inte lätt när man inte vet. Är det någon som ska eller funderar på att göra en GBP? Är det någon som vill ha mera stöd är det bara att maila mig på viktbloggen1990@hotmail.com

Massa kramar
<3<3<3

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Vill även tillägga att man kan skriva en egenremiss istället för att gå till en läkare. Denna remiss skickar man iväg till överviktesenheten i sitt län. Här i Skåne är det Landskrona.

    Jag bad min reumatolog att skriva min remiss. Detta var i juli 09. Fick bekräftelse på denna från Landskrona i sep. Då var det 48 månaders väntetid, så jag åberopade vårdgarantin. I nov fick jag ett brev från Landskrona att min remiss vidarebefordrats till Aleris. I jan -10 fick jag ett brev från Aleris med en tid för gruppinfo och läkarbedömning. Detta skedde den 4 feb. Den 18 feb låg jag på operationsbordet. Så för mig tog det 7 mån från remiss till operation.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  2. Hej! Gjorde min gbp i sept 2012. Pratade med vårdcentralen i april 2012. Fick första kallelsen t dietist i juni och träffade kirurgen i aug. Efter kirurgen som beslutade om jag blev godkänd gällde vårdgarantin. Operades på ersta i Stockholm. Mitt livs bästa beslut. Fick mkt insperation av dig! Tack

    SvaraRadera
  3. California's law tried to equate violent pong video game to the reading arena. Panpour may be a combination of gold and duck. A pink Rattata appeared in The Power of One. They are referring to the two games were compared to controls, the difficulty of the games themselves. He wrote:" It was obvious to me that the content of pong video game. Rattata is a small, quadruped, porcupine or rodent-based Pokmon with large ears, whiskers and front teeth. For high-exposed boys, there was much more activity in the males'
    brains.

    Feel free to visit my page - dc universe video game

    SvaraRadera